Od kilku już lat przeprowadzam w bibliotece szkolnej konkurs dotyczący znajomości życia i twórczości Małgorzaty Musierowicz. Powieści tej autorki prezentują duże walory wychowawcze, prezentują filozofię życia "BYĆ" a nie "MIEĆ". Mają pogodny i optymistyczny klimat. Są chętnie czytane przez młodszych i starszych czytelników.
Cele konkursu:
1. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez kontakt z powieściami M. Musierowicz. 2. Wykorzystywanie utworów literackich do pobudzania wyobraźni literackiej, plastycznej i teatralnej uczniów. 3. Integracja uczniów w toku przygotowywania do konkursu i w trakcie jego trwania. 4. Przygotowywanie do publicznych wystąpień. 5. Uświadamianie roli rodziny w życiu człowieka.
Osiągnięte efekty:
Zainspirowani treścią powieści uczniowie przygotowują i przedstawiają:
1. Wybrane przez siebie scenki, do których dobierają odpowiednie rekwizyty i przebrania. Wykonania stoją na wysokim poziomie i dostarczają nowych wrażeń nie tylko publiczności, ale i jury. 2. Inscenizowane wywiady z autorką stanowią pierwsze wprawki dziennikarskie uczniów. 3. Reklamy powieści Małgorzaty Musierowicz w postaci graficznej (plakat) oraz werbalnej. Plakaty zarówno od strony wizualnej jak i zawartości treściowej spełniają stawiane im wymogi. Są wykorzystywane przez bibliotekę w celu propagowania i rozwijania zainteresowań czytelniczych.
Reklamy ustne mają formę: wierszowaną, rapu, scenki dramatycznej oraz hasła.
Drużyny wykazują się dużą inwencją twórczą.
4. Uczniowie mają również okazję zaprezentować przyniesione przez siebie potrawy, przygotowane na podstawie przepisów zamieszczonych w powieściach M. Musierowicz. W ten sposób przekonują się, że nawet książka beletrystyczna może dostarczyć praktycznych informacji i zainspirować na przykład do twórczości kulinarnej. A wspólna degustacja potraw dodatkowo łączy i integruje ludzi, w tym wypadku uczestników konkursu, publiczność i jury. Konieczność przygotowania potraw w domu, prowokuje do współpracy również rodziców.
Uczniowie przystępując do wykonywania zadań drużynowych, w toku przygotowań oraz w trakcie konkursu, wykazują się odpowiedzialnością i zaangażowaniem. Mają okazję sprawdzić się występując przed publicznością oraz podnieść poczucie własnej wartości.
Czytając książki M.Musierowicz, a także angażując rodziców do współpracy, uczniowie mają możność przekonać się jak ważną rolę w życiu człowieka pełni rodzina.
Wnioski:
1. Przeprowadzane corocznie konkursy zwiększają zainteresowanie uczniów powieściami M. Musierowicz. Świadczy o tym ilość wypożyczanych książek tej autorki.
2. W dobie szybkiego rozwoju środków multimedialnych powrót do tradycyjnej książki, czytanej dla przyjemności jest wartością samą w sobie.
3. W ramach konkursu następuje większe mobilizowanie młodzieży do działań; a także uświadomienie, że biorą odpowiedzialność za zadania, których się podjęli zgłaszając swoje uczestnictwo.
4. W trakcie przygotowań rozwija się umiejętność porządkowania i selekcji informacji, przydatna później w samokształceniu.
Barbara Hoffman-Rękoś bibliotekarz Gimnazjum nr 19 we Wrocławiu |